Populære biler i Norge

Populære biler i Norge

Nordmenn er kjent for både sin innovasjon, men også sin kjøpsvilje for nyvinninger og miljøvennlige nytenkninger. Da dieselbiler i begynnelsen av 2000-tallet ble anbefalt som miljøvennlige med sine lave utslippsnivåer og ozonlaget var et mye omdiskutert tema skjøt salget av dieselbiler i Norge i været. Det var mange fordeler med dieselbiler da de ofte drakk mindre, hadde mindre utslipp og drivstoffet var billigere, og i 2010 stod dieselbiler for hele tre fjerdedeler av nybilsalget. Så kom det ny informasjon som tilsa at biler med diesel var minst like store miljøsvin som bensin, og avgiftene ble igjen satt opp, og forbrukerne satt igjen med svarteper. Så kom elbilene på massemarkedet, og som et nytenkende folkeslag hoppet nordmenn raskt på trenden. Fra 2010 til 2020 har elbilene gått fra en markedsandel på 0% til 50%, og ladbare hybrider opp til 15%. Ikke bare var elbilen bra for miljøet, men det viste seg at den var også mye billigere å eie og kjøre.

Elbilfordeler

Regjeringen var kjapt ute med å gi insentiver til å kjøpe elbil fremfor fossilt drivstoff, noe som var med som en stor pådriver til å øke elbilsalget i landet. Regjeringens målsetning er at innen 2025 skal 100% av nybilsalget være elektriske biler. I dag er det mange fordeler med å eie elbil, utenom den lave drivstoffkostnaden, blant annet null veiavgift, gratis parkering i flere byer, mulighet for å kjøre i kollektivfelt, gratis ferje, fritak for omregistreringsavgift og fritak fra mva. Fritak for bompenger har lenge vært et stort insentiv, men etter hvert som elbiler utgjør en større og større andel av bilene på veiene, har det vært svært omdiskutert om bompenger må innføres på også disse, men om dette blir innført loves det at avgiften vil være et mye lavere beløp enn avgiften for biler med fossilt drivstoff.

Nissan

Nissan

Norges mest solgte elbil er Nissan Leaf med sin markedsandel på hele 20,5%. Modellen er 100% elektrisk femdørs kombikupé, og ble introdusert i Japan i 2010, og hadde globalt utsalg i 2012. Bilen ble godt mottatt i Norge, og allerede i 2013 var det Norges tredje mest solgte bil. Dette året ble også modellen oppgradert, og det oppstod tre forskjellige utstyrsnivåer: Visia, Acenta og Tekna, den fikk også en ny motor og drivlinje, og den norske modellen ble også utstyrt med varmepumpe til klimaanlegget. Batterigarantien gir også garanti for at batteriet ikke skal tape seg til mer enn 70% av full kapasitet etter 7 år, og nå som de eldste modellene begynner å nærme seg denne milepælen viser det seg at de holder det de lover da de aller fleste bilene fortsatt har nærmere 90% batterikapasitet.

Tesla

Bilprodusenten ble grunnlagt i 2003 av en gruppe mennesker i USA som ønsket å vise at man ikke trenger å inngå kompromiss for å kjøre elektrisk. I 2008 ble Roadster lansert, og Tesla viste seg frem som en stor og innovativ produsent som kunne levere revolusjonerende batteripakker og ytelse i elbiler. Tesla leverer premium helelektriske biler, som kombinerer sikkerhet, ytelse og effektivitet, og mener selv at de har endret verdens forventninger til biler generelt. Da de i 2015 lanserte Model X viste de at de ikke bare kunne levere spreke sportsbiler og sedaner, men også store og familievennlige modeller med både hengerfeste og ekstrem ytelse.

© 2020 Norwegian hammer works