Think

El-biler er i vinden som aldri før, noe man ser på veiene og på salgsstatistikker. Sett i et miljøperspektiv, er dette mest sannsynlig positivt. De store og kjente bilprodusentene, har for alvor kastet seg på el-bilproduksjonen. Det er nok fortsatt slik at det selges, og brukes mest el-biler i byer og sentrumsnære områder. Det er mange fordeler ved å kjøre el-bil, fremfor bil med brensel motor. Myndighetene har i stor grad, oppmuntret folk til å handle el-biler, i form av reduksjon eller bortfall av en del avgifter og gebyrer. Det er i alle fall gledelig å se at stadig flere velger el-bil, men for en norsk produsent kom salgsfesten litt for sent.

Think Nordic

Stedet er Aurskog i Akershus fylke, her lå Think Nordic sitt produksjonsanlegg i mange år. Bedriften ble grunnlagt i 1991, og produserte små el-biler med plastkarosseri. Men det gikk ikke riktig slik man hadde håpet, bedriften støtte stadig på problemer. Økonomien var til stadighet på gyngende grunn, men den ble gjentatte ganger reddet av investorer og oppkjøp.

Think City

El-bilprodusenten var mest kjent for sin Think City modell, en liten og snerten bybil kan man vel trygt si. Etter at Think Nordic gikk konkurs i 2011, ble produksjonen flyttet til Valmet Automotive i Finland. Think City ble produsert i to ulike modeller, A 266 som den første serien het ble produsert frem til 2002. Etter denne kom A 306, den kom ut fra fabrikken på Aurskog i perioden 2008 og frem til konkursen i 2011. A 306 hadde en toppfart på 110 kilometer i timen, og rekkevidden på batteriet var på 180 kilometer.

OL på Lillehammer i 1994

Vi må tilbake til 1994, for å finne de første bilene som bedriften stod bak. Det opprinnelige navnet til Think Nordic, var Pivco med tilhold i Groruddalen. Pivco ble stiftet i 1990, og leverte sine første PIV2 prototype til OL på Lillehammer i 1994. Produksjonen av disse bilene, foregikk i Stanseveien i Oslo. PIV3 var etterfølgeren til PIV2, og hvor det ble av PIV1 er noe usikkert. Denne modellen ble det produsert 120 eksemplarer av, og den fikk navnet City Bee. Det var med andre ord en modell ment for bytrafikk, noe som vel kan sies om alle deres modeller. I en periode var det faktisk mulig å leie denne modellen, på en del utvalgte Statoilstasjoner. Men det ble oppdaget en del mangler av prototypeserien til PIV3, så Pivco tok ikke sjansen på noe videre produksjon før man kunne utvikle en bedre bil. Det videre forbedringsarbeidet av bilen, ble kostbart og tidkrevende. Dette medførte at Pivco, til slutt satt med en tom pengekasse.

Ford kjøper opp Pivco

I 1999 kommer det store Ford-konsernet på banen, de kjøper opp den lille el-bilprodusenten.  Friske penger tilføres, og man klarer å gjøre de nødvendige grep for å kunne starte med serieproduksjon. Navnet på modellen blir nå Think City, og den ble det produsert i alt 1000 stykker av. På grunn av endrede regler i USA, stanser Ford sin el-bilsatsing. De så for seg et amerikansk marked, som heller ville satse på biler med et større bruksområde enn det Think City kunne oppfylle. Ford selger seg ut i 2003, etter en kraftig nedtrapping av produksjonen. Veien videre for Think, har vært lang og kronglete. Det har vært mange ideer og forslag til løsninger. Det var et sveitsisk selskap ved navn  Kamkorp Microelectronics, som kjøpte selskapet av Ford.

Ford kjøper opp Pivco