Norsk Motorhistorisk Museum

Jeg har tidligere skrevet litt om forskjellige museer, det finnes jo et hav av valgmuligheter om man studerer utvalget. Et museum som derimot er litt utenom det vanlige, er Norsk Motorhistorisk Museum på Stange i Hedmark. Det er et relativt nytt museum, de åpnet så sent som i 1990 og er i museum sammenheng som nesten nytt å regne. Men traktorene og de øvrige kjøretøyene, er langt fra nye. Her finnes det mange juveler, for de som har interesse av slikt.

Den motoriserte utviklingen i Norge

Norsk Motorhistorisk Museum er en stiftelse, hvor formålet er å ta vare på materiale som var en viktig del av den motoriserte utviklingen i Norge.

Lokomobil fra 1903

Blant de cirka 400 kjøretøy og maskiner som museet huser, er nok en lokomobil fra 1903 det mest eksklusive objektet. Videre finnes det omtrent 200 maskiner, man kan ta i nærmere øyesyn.  Hovedvekten av kjøretøy er utvilsomt traktorer, men anleggsmaskiner, motorsykler og veteranbiler er også en viktig del av samlingen.

Hedemarken Maskinlag og Motorveteranene i Hedmark

For å kunne tilby publikum best mulig tilbud, har museet et samarbeid med disse dyktige foreningene. Det er mye kunnskap som skal til, for å dekke en historie som denne. Engasjement og eierskap til det man driver med, er nok nøkkelen til å kunne drive et slikt museum. Ildsjeler står ofte i kulissene, det gjelder også for Norsk Motorhistorisk Museum.

Samler på traktorer

Det er jo så mangt folk samler på, men det å samle på traktorer er nok ikke det mest vanlige. Men det finnes faktisk de som gjør det, og da tenker jeg ikke på Norsk Motorhistorisk Museum. Jeg snakker om privatpersoner, og det er snakk om en anselig mengde også. Helt siden begynnelsen av forrige århundre, har traktor vært bondens mest effektive arbeidsverktøy. På lik linje med alt annet i samfunnet, har utviklingen av traktorene vært enorm.

Det å ta vare på veterantraktorer, er derfor for mange svært viktig og interessant. Lidenskapen og den store hobbyen, er rett og slett gamle traktorer

 

Ivar Bø i Gausdal

Dette er en driftig mann, det står respekt av å kunne samle 89 traktorer i privat regi. Han er lidenskapelig opptatt av traktorer, men det er kanskje unødvendig å si. Hans store juvel i traktorsamlingen, er utvilsomt den svenskproduserte Munktell`en fra 1936. Denne traktoren har 27 hestekrefter, noe som var helt vanlig på den tiden. Ivar har en teori på hvorfor traktoren, konkurrerte ut hesten i sin tid. Det var at hesten spiser hele tiden, men en traktor bruker drivstoff kun når den jobber. Jeg synes denne teorien var litt morsom, og den har jo helt klart et poeng ved seg.

Ivar Bø i Gausdal

Et stort hjelpemiddel

Det er ikke noen tvil om at traktoren, nærmest revolusjonerte jordbruket. Overgangen fra hest til traktor var stor, og den innebar en lettere og mer effektiv arbeidsdag for bonden. Men selv om de første traktorene kom på begynnelsen av 1900-tallet, så ble hesten brukt av mange i lang tid etter dette. Det å investere i en traktor, var slett ikke noe alle bønder hadde råd til. Det var nok stort sett de store og mest velbeslåtte bøndene, som hadde en traktor på gården.