La oss snakke om sikkerhet

Publisert den

Det gir en utrolig følelse å se gamle biler restaurert og ute på veien igjen. Bilene har en sjarm og en kjøreglede som ikke kan reproduseres. Fra ratt laget i heltre, til intrikate detaljer i dashbordet, til den ekte bilmotor lyden; alt gir en spesiell kjøreglede.

Bilentusiaster bruker mye tid på å jobbe med motoren, karosseriet og resten av bilen for å sikre at den er forholdvis trygg i trafikken. Yngre bilførere bruker mye tid på å holde bilen i gang, noen ganger bare med ren vilje, til neste lønning. Eldre biler oppfyller derfor flere behov, fra rekreasjon til ren nødvendighet. Utfordringen for veimyndighetene ligger i at nyere biler er utstyrt med nyere sikkerhetsteknologi. Flere av de nyeste sikkerhetstiltakene er vanskelig, og i noen tilfeller, umulig å overføre til eldre biler.

Motor

Sikkerhetskrav versus det estetiske

Nyere biler kommer utstyrt med en rekke sikkerhetstiltak. Alle er laget for å sikre at sjåføren og eventuelle passasjerer blir beskyttet hvis bilen skulle havne i en ulykke. Sikkerhetstiltakene er innebygd i bilen fra bunnen av, slik som ramme med egne paneler som gir etter for å absorbere trykket. En slik ramme kan ikke installeres i en eldre bil.

Selv noe så enkelt som et moderne og sikkert ratt, er ikke alltid mulig å få installert. Mange av de eldre bilene har ratt med særpreg, et moderne ratt passer absolutt ikke inn. Et originalt ratt er ofte solid, uten seksjoner som enkelt knekker for å absorbere kreftene i en kollisjon. Mange av de eldre bilene mangler setebelter i baksetet og det er ikke alltid mulig å installere setebelter. Listen over sikkerhets relaterte utfordringer er lang, og i mange tilfeller gis det dispensasjon for sikkerhetskrav for eldre biler.

Den første bilen eller?

En ny bil og et billån er ikke alltid mulig for en ny sjåfør. Derfor er det mange uerfarne sjåfører som kjører rundt i eldre biler, uten moderne sikkerhetsutstyr.  I slike tilfeller er det ikke et reelt valg, men et nødvendig onde. NAF har estimert at den gjennomsnittlige norske bilen er 10,5 år gammel. Den norske bilparken er en av de eldste i Europa, bare slått av Estland og Slovakia. Dette betyr at det ikke bare er førstegangskjøpere som sliter med eldre biler. Mange norske sjåfører er ute på veien i gamle biler med en lav sikkerhetsstandard.

Best som en hobby

Jeg elsker eldre biler, men jeg er også klar over at det er en forhøyet risiko ved å kjøre rundt i en eldre bil. Derfor er dette en hobby. Noen helger ligger jeg på sofaen og har nettbrettet på fanget. Her kan jeg teste strategien hos Forge of Empires eller utforske Poker Stars Casino. Jeg må ikke ut og kjøre med en eldre bil. Andre helger, når været er bra og jeg har godt tid, kan jeg velge å ta noen turer med bilen. Dette er absolutt en kosetur. På samme måte som jeg innimellom trekker frem nettbrettet i ukedagene, kan jeg også ta meg noen turer med bilen i uken.

Likefullt, det er snakk om en hobby, noe jeg gjør når forholdene ligger til rette for det. Mange, og da spesielt yngre sjåfører, har ikke samme muligheter. De kjører eldre biler året rundt, noe som innebærer en større risiko.Så selv om jeg elsker eldre biler, støtter jeg tiltak som skal fjerne de verste og eldste bilene fra bilparken. Uerfarne sjåfører bør kjøre trygge, nyere biler. Så kan man heller bruke tid på en hobby når man har muligheten.

Flere sikkerhetstiltak

Biler er store og tunge, og kan komme opp i høy fart. Derfor er gode sikkerhetstiltak helt essensielt for å sikre både de inni bilen og de utenfor.  Et utmerket samarbeid mellom bilprodusentene og myndighetene over hele verden har sørget for en rivende utvikling innen sikkerhetstiltak.

Dagens biler selges like mye basert på sikkerhetstiltakene som basert på motorytelse og stil. Derfor fortsetter utviklerne å se på nye tiltak for å produsere stadig tryggere biler.

Dette er noe av de konkrete tiltakene:

  • Karosserideler som svikter under hardt trykk. Dette høres kanskje merkelig ut. Mange tenker at en solid bjelke og en hard plate er det beste for å absorbere et trykk. Det stemmer ikke. Det kan sammenlignes med å hoppe ned fra en høyde. Hvis du hopper og lander med stive bein, får du sterke smerter. Hvis du hopper og klarer å flekse i knærne, vil du få mindre vondt. Forskning viser at ved å spre trykket, blir skadene mindre. Derfor er deler av karosseriet, deler av strukturen laget for å kollapse i en kollisjon.
  • Airbags er lagt inn i siden på bilen, i rattet og andre steder hvor de kan beskytte en sårbar kropp.
  • Bilens interiør er spesialtilpasset for å dempe kraften i en eventuell kollisjon.
  • Smart funksjoner som hjelper sjåføren å holde fokus på veien og varsler om utilsiktede bevegelser.

    Kollisjonsputer