Den norske bilen Troll I

Den norske bilen Troll sin skjebne, synes jeg på mange måter likner litt på et annet norsk bilprosjekt-nemlig Thinkbilene. Jeg har tidligere skrevet en del om Think, og hva som skjedde der. Nå skal vi se litt nærmere på et norsk bilprosjekt, som fant sted mange tiår før Think. Troll hadde sin base og produksjon i Telemark, nærmere bestemt i Lunde. Det at man har et så godt konsept og produkt, men ikke får kommet skikkelig i gang med salg eller produksjon-er når man ser tilbake på det ganske merkelig. Det som skjedde med Troll, ville nok aldri skjedd i dag. Det er egentlig tre hovedårsaker, til at Troll gikk konkurs. For meg var alle tre helt ukjente, helt til jeg leste meg litt opp på historien nå nylig.

Troll Plastkarosseri og bilindustri

Dette er det hele og fulle navnet, på fabrikken som startet opp med produksjonen av bilmerket Troll. De utviklet og produserte bilen, i perioden 1956 til 1958. På disse årene, ble det kun produsert 5 biler. Konkursen var et faktum i 1958, og vi skal senere se litt på bakgrunnen for at det gikk så galt med Troll.

Sammenliknet med Saab, Citroën og Porsche

 

Sammenliknet med Saab, Citroën og Porsche

Produksjon av bilen, vakte interesse langt utenfor Norges grenser. Både norsk og utenlandsk presse hadde troen på prosjektet, og var ikke sene med å sammenligne Troll med kjente merker. Designeren bak bilen, var Hans Trippel. Mens formene til karosseriet ble hentet fra Tyskland, noe ingeniør Per Kohl-Larsen hadde ansvaret for.

6.november 1956 vises Troll for pressen

Det var ikke noen ferdig bil som pressen fikk se, det vil si at motor og drivverk ikke var på plass. Men utseendemessig, var bilen ferdig. Denne modellen, ble senere brukt som prototype.

Salg av norsk fisk og import av sovjetiske biler

På grunn av en avtale Norge hadde med Sovjetunionen, fikk ikke Troll-fabrikken lov til å produsere mer enn 15 biler for salg i Norge. Avtalen var at Sovjetunionen handlet norsk fisk, i bytte mot at vi kjøpte biler av dem. Det gjaldt også noen andre land i Øst-Europa, og Norge var redd man skulle ødelegge fiskeeksporten til store og viktige kunder. Dette var bakgrunnen for taket på kun 15 biler av Troll årlig, det er tydelig at norske myndigheter i alle fall hadde troen på at Troll ville bli en suksess.

Finland, Danmark, Belgia og Tyskland

Kohl-Larsen startet straks å se etter eksportland, for sin nye bilmodell. Det å ikke kunne selge mer enn 15 biler i Norge årlig, var det ikke mulig å kunne leve av. Det er jo ganske spesielt, å bli ekskludert slik fra hjemmemarkedet. Men fabrikken i Telemark kunne lite gjøre med hverken norske er sovjetiske myndigheter, så eksport så ut til å bli det som Troll skulle satse på. Men når investorer så at norske myndigheter, ikke støttet opp om produksjonen-trakk de seg en etter en ut av hele bilprosjektet. Dette var begynnelsen på slutten, for produksjon av biler i Telemark og Norge. Senere skal vi se litt mer på det tekniske, når det gjelder de 5 Trollbilene som ble produsert og solgt.