Den norske bilen Troll – Den kunne blitt noe stort

Publisert den

Jeg skrev tidligere litt om skjebnen, til den norskproduserte bilen Troll. Men hvordan type bil var dette egentlig? Hva var idéen og tanken bak det hele? Politikk og handelsavtaler, ødela nok ganske så mye for Troll. Tenker da på avtalen om å kjøpe biler fra Øst-Europa og Sovjetunionen, i bytte mot at de kjøpte norsk fisk. Dette var selve grunnlaget og forklaringen, på hvorfor Troll bare kunne selges i et antall av 15 biler årlig. Men det har faktisk blitt bygget ytterligere 2 biler, enn de 5 som ble bygget på fabrikken. Men det skjedde etter konkursen, som fant sted i 1958.

Norskbygget karosseri

Det var et glassfiberkarosseri, som bilen ble bygget med. Dette var ganske så nytt på denne tiden, og i Europa var det faktisk ikke noen masseproduksjon av slike biler overhodet. I USA ble Corvette bygget med glassfiberkarosseri, dette var det Chevrolet som stod bak. Men det var noen som prøvde seg med glassfiber her i Europa også, men de var ikke ment for masseproduksjon. Dette var biler som Jensen 541, og Volvo P1900. Den eneste bilmodellen som hadde noe liknende her i Europa, var den Østtyske AWZ P70 Zwickau. Denne var laget i duroplast, og var i produksjon fra 1955.

Ikke rust og lette i vekt

Bruk av glassfiber, var noe helt nytt på denne tiden. De største fordelene ved å bruke glassfiber i bilproduksjon, er vekt og ingen rust problemer. Troll ble 130 kilo lettere i glassfiber, enn den ville blitt med metallkarosseri. Den første kunden som fikk en, av totalt fem biler levert mottok den 1.mai 1957.

Oversikt over de produserte bilene

Man har kontroll på fire av de fem bilene, som ble produsert i Lunde i Telemark. Kun er forsvunnet, det er bil nummer 2 i produksjonsrekken. Av de andre, finnes det en på Norsk Kjøretøyhistorisk Museum. Denne bilen har registreringsnummer K-11576. Videre er det en i privat eie, uten registrering. Norsk Teknisk Museum i Oslo, har en noe ombygget versjon i sin samling. Mens den siste også er i privat eie, hvor i Norge den finnes – sies det ikke noe om.

Den desidert siste bilen

Det er riktig at fabrikken i Lunde, kun produserte fem biler. Men historien er slik, at det faktisk ble bygget en sjette bil. Det som skjedde var at en mekaniker og privatperson, kjøpte produksjonsutstyret fra konkursboet. Han bygget faktisk den sjette, og desidert siste bilen. Denne finnes i dag hos Street Cars Lunde.

Studentgruppe bygget Troll 7

Vi hopper mange år fremover, nemlig helt til 2016 og til Trondheim. Her startet en gruppe studenter ved NTNU, opp med bygging av det som skulle bli den sjuende Trollbilen. Den som ledet arbeidet, var barnebarnet til mekanikeren som bygget den sjette Trollbilen. Dette i seg selv, er jo ganske så spennende og originalt. Man kan jo si at den familien har et spesielt forhold til Troll, spesielt når det blir tatt opp igjen etter så mange år.

Studentgruppe bygget Troll 7

VW-Boble

Noen endringer fra de opprinnelige Trollbilene ble det, studentene valgte en 1967-modell Boble som utgangspunkt. Ut fra denne ble Troll 7 bygget, og de bygget den som en kabriolet. Prosjektet vakte stor oppmerksomhet og interesse, og midler ble skaffet til veie både fra næringslivet og universitetet. Sommeren 2018 var bilen ferdig, og den har blant annet vært å se på Oslo Motor Show ganske nylig.